Sprinter, Citypendel
Levensloop:
In 1975 werd de eerste Sprinter in dienst gesteld. De Sprinter kan nog sneller optrekken dan Plan-T en Plan-V namelijk in 75 seconden naar 125 km/h, het
materieel werd genaamd het Stads Gewestelijk Materieel of Plan-Y.
De sprinter treinstellen zijn gebouwd door Talbot en in 1975 kwam de eerst Sprinter in dienst op de Hoekse lijn van Rotterdam naar Hoek van Holland.
De NS besloot tot een tweede bestelling van 60 Sprinters. Van deze stellen zijn er later 44 tweewagenstellen, ter vergroting van de capaciteit, voorzien van
een tussenrijtuig. Later besloot de NS tot een derde bestelling van 15 Sprinters, die gelijk als driewagenstel werden uitgevoerd.
Het ontbreken van een doorloopmogelijkheid en toiletten werd door reizigers als lastig ervaren en er werd besloten, dat de vervolgserie wel een toilet en
doorloopmogelijkheid kregen.
De Sprinterstellen zijn vooral aan te treffen in de Randstad. De sprinter tweewagenstellen zijn verbouwd en voorzien van een eenvoudiger interieur met
staanplaatsen voor meer capaciteit in de spits.
De laatste tijd krijgen de Sprinter driewagenstellen een revisie in Denemarken en worden voorzien van een ander interieur, nummer en een nieuw uiterlijk.
De Citypendel is qua uiterlijk gelijk aan de Sprinter alleen is deze helemaal geel, blauwe banen en een 1e klas ruimte ontbreken.
De Citypendel doet vooral dienst op de Zoetermeerlijn.