Mat '64 Plan-T en Plan-V

Leiden Centraal.
Leiden Centraal, 2 oktober 2004. Plan-T 511 op het eindpunt Leiden Centraal.


Levensloop:

In 1964 werd een vierwagenstel Plan-T nummer 501 als prototype afgeleverd. Plan-T is lichter gebouwd dan de Hondekop, een vierwagenstel Plan-T weegt 170 ton en dat is 50 ton lichter dan een hondekop vierwagenstel. Verder werden elektropneumatisch bediende passagiersdeuren gemonteerd over de gehele lengte van de trein. Het elektropneumatische remsysteem maakte snelle stops mogelijk, er werd een anti-slip mechaniek ingebouwd op elke aangedreven as, waarmee de aandrijfkracht op die as elektronisch kon worden verminderd wanneer deze begon te slippen.

Plan-T heeft net als Hondekop de vormgeving van de cabine met neus ter bescherming van de machinist maar het ontwerp wijkt af, de neus van de Plan-T is gebaseerd op die van de dieseltreinstellen Plan-U. Plan-T was, wat tot dan toe gebruikelijk was, niet meer koppelbaar met het andere materieel. Uiteraard bezitten de Plan-T stellen Scharfenberg koppelingen, maar bij de Plan-T en Plan-V zijn de koppelingen hoger aangebracht.

In 1965 werden 31 treinstellen van een vervolgbestelling Plan-T in dienst gesteld, de opvolger van Plan-T was Plan-V. Net als Plan-T kunnen de Plan-V stellen zeer snel aanzetten, namelijk 120 km/h in 100 seconden, wat ze zeer geschikt maakt voor de stoptreindienst. De eerste Plan-V stellen kregen, net als de Plan-T stellen, de groene kleur. Begin jaren 70 kregen de stellen de NS huisstijl, geel met blauwe banen.

Plan-V en Plan-T zijn in heel het land aan te treffen zoals de dienst Hilversum-Leiden, Amsterdam-Rotterdam, Amsterdam-Utrecht, Maastricht-Heerlen, Hoofddorp-Almere en vele andere. Plan-V is in 13 serie's gebouwd met een totaal van 246 treinstellen, de serie 7 t/m 13 is gebouwd door het Duitse Talbot in Aken, de laatste Plan-V kwam in 1972 uit de fabriek op de baan. Het uiterlijk is in de loop der jaren maar weinig veranderd. In de hoofdrevisie's, die zijn uitgevoerd, kreeg het materieel een ander interieur.

Plan-T en Plan-V hebben een bagageruimte, maar die sinds de revisie's zijn afgesloten voor publiek. Plan-T en Plan-V zijn nog steeds onmisbaar in de stoptreindienst en na de afvoer van de hondekoppen zijn Plan-T en Plan-V de oudste van de NS. Een aantal stellen Plan-T en de serie's Plan-V V1 t/m V3 zijn buiten dienst gesteld en zijn afgevoerd. Voor meer informatie en foto's over Plan-T en Plan-V stellen kijk op de site van Stichting Mat '64.


Den-Haag Mariahoeve. IJmuiden-Casembrootstraat.
Den-Haag Mariahoeve, 21 maart 1976 .Peter Eradus fotografeerde treinstel 818 richting Den Haag in het toen nog 2-sporige Mariahoeve. Er is nog geen bebouwing rond het station en het stel heeft nog de oude kunststof cabinedeuren met de lange ramen erin en natuurlijk 5 cabineramen. Tweede foto IJmuiden-Casembrootstraat, 24 september 1983. Peter Eradus fotografeerde treinstel 814 als stoptrein op het tegenwoordig treinloze lijntje van IJmuiden naar Haarlem vlak voor de sluiting van deze lijn.


Moordrecht. Maastricht.
Moordrecht, 13 maart 1993. Plan-V 425 onderweg van Gouda naar Alphen aan den Rijn, op de afrit van de oude Gouwe draaibrug nabij Moordrecht. Het voorste spoor is al buiten dienst, enige tijd later verdwenen alle sporen hier bij de opening van de nieuwe hefbrug. Enige jaren later is er op deze plek een spoor terug gekomen met een nieuwe brug voor de lijn van Gouda naar Alphen aan den Rijn. Ruim 11 jaar later op 6 januari 2005 fotografeerde ik ook treinstel 425 alleen dat bij het definitieve eindpunt van het stel bij de sloper te Maastricht. Meest rechts de neus van Plan-V 425 en links Plan-V 433.


Naarden-Bussum. Naarden-Bussum.
Naarden-Bussum, 8 mei 2004. Drie Plan-V stellen als Stoptrein richting Leiden Centraal.
Tweede foto Naarden-Bussum, 8 mei 2004.Een Plan-T en Plan-V stel als Stoptrein richting Amsterdam C.S.


Naarden-Bussum. Nieuw-Vennep.
Twee verschillende 1e klas coupé interieurs. Naarden-Bussum, 8 mei 2004. Een 1e klas coupé van Plan-V stel 927 als Stoptrein naar Leiden Centraal op weg naar Hoofddorp. Tweede foto Nieuw-Vennep, 12 mei 2004. Een 1e klas coupé van Plan-V stel 875 als Stoptrein op weg naar Leiden Centraal.


Hoofddorp. Haarlem.
Hoofddorp, 13 mei 2004. Een Plan-V stel op het eindpunt Hoofddorp.
Tweede foto Haarlem, 6 juni 2004. Twee Plan-V stellen op het eindpunt Haarlem.


Leiden Centraal. Lelystad opstelterrein.
Leiden Centraal, 1 september 2004. Detail koppeling Plan-V 874 en Plan-V 876 beide met (afgesloten) begageafdeling.
Tweede foto Lelystad, 3 oktober 2004. Plan-V 469 en Plan-V 833 op het eindpunt Lelystad opstelterrein.


Leiden Lammenschans. Utrecht C.S.
Leiden Lammenschans, 3 januari 2005. Plan-T stel nummer 519 op weg als stoptrein naar Utrecht C.S., op de tweede foto de tegentrein
vanuit Utrecht C.S. een Plan-V stel nummer 845 op weg als stoptrein naar Leiden Centraal.


Leiden Centraal. Leiden Centraal.
Leiden Centraal, 8 januari 2005. Plan-T nummer 512 op een zijspoor met aan beide kanten een rangeersein. Op de eerste foto staat er ook nog een Plan-T stel nummer 936 voor maar die werd later weggehaald.


Leiden Centraal. Leiden Centraal.
Leiden Centraal, 12 februari 2005. Plan-T nummer 509 met de neuzen van Plan-V 869 en 888. Tweede foto neuzen Plan-T 509 en Plan-V 869.


Hoofddorp.
Hoofddorp, 5 maart 2005. Plan-T nummer 503 in de sneeuw als stoptrein naar Leiden Centraal.


Leiden Centraal.
Leiden Centraal, 12 maart 2005. Avondfoto van Plan-V 474 en Plan-V 812 bij hun eindpunt Leiden C.S.


Arnhem. Arnhem.
Arnhem, 28 maart 2005. Plan-T 516 bij vertrek vanuit Arnhem en Plan-T 521 bij binnenkomst van Arnhem.


Breda.
Breda, 10 juli 2005. Foto van een Plan-V genomen vanuit de cabine. Foto: Meester P. Eradus.


Nijmegen. Nijmegen.
Nijmegen, 23 juli 2005. Plan-T 514 bij binnenkomst van Nijmegen.