Mat '64 Plan-T en Plan-V
Levensloop: In 1964 werd een vierwagenstel Plan-T nummer 501 als prototype afgeleverd. Plan-T is lichter gebouwd dan de Hondekop, een vierwagenstel Plan-T weegt 170 ton
en dat is 50 ton lichter dan een hondekop vierwagenstel.
Verder werden elektropneumatisch bediende passagiersdeuren gemonteerd over de gehele lengte van de trein.
Het elektropneumatische remsysteem maakte snelle stops mogelijk, er werd een anti-slip mechaniek ingebouwd op elke aangedreven as, waarmee de aandrijfkracht
op die as elektronisch kon worden verminderd wanneer deze begon te slippen.
Plan-T heeft net als Hondekop de vormgeving van de cabine met neus ter bescherming van de machinist maar het ontwerp wijkt af, de neus van de Plan-T is
gebaseerd op die van de dieseltreinstellen Plan-U.
Plan-T was, wat tot dan toe gebruikelijk was, niet meer koppelbaar met het andere materieel. Uiteraard bezitten de Plan-T stellen Scharfenberg koppelingen,
maar bij de Plan-T en Plan-V zijn de koppelingen hoger aangebracht.
In 1965 werden 31 treinstellen van een vervolgbestelling Plan-T in dienst gesteld, de opvolger van Plan-T was Plan-V. Net als Plan-T kunnen de Plan-V stellen
zeer snel aanzetten, namelijk 120 km/h in 100 seconden, wat ze zeer geschikt maakt voor de stoptreindienst.
De eerste Plan-V stellen kregen, net als de Plan-T stellen, de groene kleur. Begin jaren 70 kregen de stellen de NS huisstijl, geel met blauwe banen.
Plan-V en Plan-T zijn in heel het land aan te treffen zoals de dienst Hilversum-Leiden, Amsterdam-Rotterdam, Amsterdam-Utrecht, Maastricht-Heerlen,
Hoofddorp-Almere en vele andere.
Plan-V is in 13 serie's gebouwd met een totaal van 246 treinstellen, de serie 7 t/m 13 is gebouwd door het Duitse Talbot in Aken, de laatste Plan-V kwam
in 1972 uit de fabriek op de baan.
Het uiterlijk is in de loop der jaren maar weinig veranderd. In de hoofdrevisie's, die zijn uitgevoerd, kreeg het materieel een ander interieur.
Plan-T en Plan-V hebben een bagageruimte, maar die sinds de revisie's zijn afgesloten voor publiek. Plan-T en Plan-V zijn nog steeds onmisbaar in de
stoptreindienst en na de afvoer van de hondekoppen zijn Plan-T en Plan-V de oudste van de NS.
Een aantal stellen Plan-T en de serie's Plan-V V1 t/m V3 zijn buiten dienst gesteld en zijn afgevoerd. Voor meer informatie en foto's over Plan-T en Plan-V
stellen kijk op de site van Stichting Mat '64.