Mat. '54 Hondenkop

Amsterdam Watergraafsmeer.
Amsterdam Watergraafsmeer, 28 augustus 2004. Mat '54 Hondenkop 766 met
op de achtergrond Mat '64 Plan-V 419 tijdens de materieelshow van de Stibans.


Levensloop:

In 1954 bestelde NS 52 tweewagenstellen en 57 vierwagenstellen, die tussen 1956 en 1962 werden gebouwd. Behalve voor de binnenlandse dienst, werden er ook 12 tweewagenstellen gebouwd voor de internationale dienst Amsterdam-Brussel, 8 stellen werden eigendom van de NS en 4 van de NMBS. Het materieel was zeer succesvol, doordat het materieel geen middendraaistellen met jacobsoplegging had, bovendien had het materieel een hoog gewicht van 210 ton, wat resulteerde in een zeer rustige loop, nadeel was dat snel optrekken er niet inzat.

Het materieel 54 werd geleverd in olijfgroen met rode neus en werd in de jaren 60 vervangen door een lichtere kleur groen met gele snor, begin jaren 70 kreeg het materieel '54 de NS huisstijl geel met blauwe banen. In 1970 werd treintype Intercity ingevoerd en werden in totaal 37 vierwagenstellen tot Intercitytreinstel verbouwd en werden voorzien van een nieuw interieur. Uiterlijk kregen Intercitytreinstellen een blauwe Intercity band rond de ramen, wat ook het huidige Intercity materieel nog steeds heeft.

De hondekoppen waren vooral in de Intercitydiensten te vinden zoals Amsterdam-Vlissingen, Amsterdam-Groningen, Den-Haag C.S.-Venlo, Amsterdam-Leeuwarden en vele anderen lijnen. In de laatste jaren van de hondekoppen waren ze vooral aan te treffen op de IJssellijn, die als bijnaam "schrootlijn" kreeg, omdat in die tijd voornamelijk oud materieel dienst deed. De laatste hondekop werd in 1995 buiten dienst gesteld, waarna alle hondekoppen in Zwolle werden verzameld om daarna bij Hollandia in de Westhavens te Amsterdam gesloopt te worden. Treinstel 766 is bewaard gebleven en behoort toe aan Stichting Mat'54 Hondekop-Vier. Treinstel 386 behoort toe aan het Spoorwegmuseum, Benelux treinstel 220.902 is als enigste overgebleven en staat in BelgiŽ.


Antwerpen-Berchem.
Antwerpen-Berchem, 01 oktober 1985. Mat.'57 NS 1207 onderweg tussen Antwerpen en Brussel bij Antwerpen-Berchem.


Nootdorp. Voorburg.
Nootdorp 26 april 1995. Peter Eradus fotografeerde treinstellen 769 en 781 bij Nootdorp in de dienst van Utrecht naar Den Haag.
Op de tweede foto Voorburg, 23 maart 1978. Treinstellen 383 en 358 als Intercity van Utrecht naar Den Haag CS.


Amsterdamse Watergraafsmeer. Amsterdamse Watergraafsmeer.
Een aantal stellen hebben een beschildering gehad. Mat.'54 stel nummer 363 op 23 mei 1993 op de Amsterdamse Watergraafsmeer met een beschildering voor de Kunst-Rai en Mat.'54 stel nummer 763 11 maart 1995 te Assen met een beschildering "1 voor allen artikel 1" over de viering van de vrijheid. Beide foto's gemaakt door Peter Eradus.


Amsterdam Muiderpoort. Amsterdam Muiderpoort.
Amsterdam Muiderpoort, 12 september 1993. Mat.'54 stel nummer 321 bij doorkomst te Amsterdam Muiderpoort als extra trein ten behoeve van het afscheid van de "asbest stellen". Woerden, 15 september 1993. Het stel te station Woerden onder de oude kap.


Roosendaal. Alphen aan den Rijn.
Roosendaal, 3 juli 2004. Detail front, nummer en Logo treinstel 766 op de open dag Roosendaal Spoort.
Tweede foto Alphen aan den Rijn, 28 augustus 2004. Treinstel 766 tijdens een fotostop rechts een Plan-V stel als stoptrein naar Leiden Centraal.


Leiden. Almere Centrum.
Leiden, 28 augustus 2004. Treinstel 766 vlak voor binnenkomst te Leiden Centraal.
Tweede foto Almere Centrum, 28 augustus 2004. Treinstel 766 tijdens een fotostop.


Almere Centrum. Utrecht C.S.
Almere Centrum, 28 augustus 2004. Detail koppeling tussen treinstel 273 en treinstel 766.
Tweede foto Utrecht C.S., 28 augustus 2004. Vertrek van treinstel 766.