Mat '36 tot Mat '46

Utrecht C.S..
Utrecht C.S., 28 augustus 2004. Treinsel 273 wachtend op treinstel 766.

Levensloop:

In de jaren 30 kwam er voor het eerst een treinstel in dienst van NS. Nieuw was dat, behalve aan de voorkant van de treinstellen, de tussenrijtuigen op daartussen geplaatste draaistellen rusten, de zogenoemde jacobsoplegging, wat de serie een slechte loop bezorgde. Het materieel 36 kreeg een gestroomlijnde vorm, die afgeleid was van de drie-delige dieselstellen DE-3, een voordeel van die vorm was een geringere luchtweerstand en dus een lager stroomverbruik.

Van het materieel 36 werd een eerste serie van 8 tweewagenstellen gebouwd, in 1937 en 1938 werden er nog 53 tweewagenstellen gebouwd. Tijdens de oorlog werden er nog eens 29 driewagenstellen gebouwd, aan het ontwerp was een tussenrijtuig toegevoegd. Na de oorlog zijn er nog eens 13 tweewagenstellen van een tussenrijtuig voorzien.

Na het materieel 36 onstond het materieel 40, waarvan er 15 tweewagenstellen en 25 vijfwagenstellen werden gebouwd, van 1948 tot 1952 werden er 79 tweewagenstellen en 65 vierwagenstellen gebouwd, het materieel 46.

Het materieel werd eind jaren 30 geleverd in olijfgroen met rode band op de neus, later werd er een lichtere kleur groen uitgebracht met een gele snor. In de jaren 70 hebben enkele stellen zelfs nog de NS huisstijl, geel met blauwe banen, gekregen. Het materieel heeft dienst gedaan tot eind van de jaren 60, daarna is het gesloopt. Treinstel 252 en 273 zijn bewaard en behoren respectievelijk toe aan de Stibans en het Spoorwegmuseum te Utrecht.


Zoetermeer. Amsterdam Watergraafsmeer.
Zoetermeer, 27 maart 2004. Treinstel 273 vanuit Leidschendam voor een overbrengingsrit naar Utrecht Maliebaan. Tweede foto Amsterdam Watergraafsmeer, 28 augustus 2004. Koppeling tussen treinstel 273 en treinstel 252 tijdens de materieelshow van de Stibans.