Koploper

Amsterdam C.S.
Amsterdam CS, 14 januari 2006. Koploper 4076 als Intercity naar Deventer.


Levensloop:

De koploper is de opvolger van de Hondekop in de Intercitydienst, de koploper heeft bij gekoppeld rijden een doorloopmogelijkheid. Vooral deze voorziening heeft de NS in 1977, toen de proefserie van 7 driedelige Koplopers in dienst kwamen, veel problemen veroorzaakt en het heeft lange tijd geduurd voordat de constructie van de kop voldoende was aangepast om in serieproductie te gaan.

De Koploper is gebouwd door Talbot in Aken, in december 1983 arriveerde de 4011 de eerste in serie gebouwde Koploper in Nederland. Hij behoorde tot een bestelde serie van 87 driedelige Koplopers, in 1990 bestelde de NS 50 vierdelige Koplopers. De Koploper rijdt de Intercitydiensten van Schiphol, Den-Haag en Rotterdam naar Enschede, Groningen en Leeuwarden, maar ook andere diensten.

Enkele stellen hebben een volledige reclamebeschildering gehad zoals voor de KLM (4011), Martinair (4012), Aegon (4011,4012,4024), De Lage Landen (4050), Randstad (4050), Mendini (4023), Kinderboekenweek (4028), Olympische Spelen (4241) en een kerstkoploper (4444). Koploper 4083 kreeg in 1989 een confetti uiterlijk ter gelegenheid van 150 jaar Spoorwegen in Nederland en in 1991 kregen een aantal koplopers, waaronder de 4070 en 4083, een beschildering voor het wereldkampioenschap voetbal.

De Koplopers verschillen niet veel van elkaar, een uitzondering is de 4444, die grotendeels is voorzien van een interieur 1e klas, de driewagenstellen en vierwagenstellen worden door elkaar ingezet. Een driewagenstel heeft maar één rijtuig met aangedreven assen bij een vierwagenstel het koprijtuig, met pantograaf, en het draaistel onder het rijtuig dat tegen het aangedreven koprijtuig aanloopt, verder is er geen verschil in het rijkarakter. Alle treinstellen van de proefserie, namelijk de 4001, 4002, 4003, 4004, 4005, 4006 en 4007 zijn al uit dienst bij de NS. De middenbak van de 4007 zal worden gebruikt om treinstel 4044 te completeren, waarvan een middenbak door brand was verwoest.


Leiden Centraal. Leidschendam.
Leiden Centraal, 24 april 1986. Koploper 4011 in de KLM beschildering. Tweede foto Werkplaats Leidschendam, 24 juni 1990. Koploper 4070 voorzien van een WK bestickering. Foto's: Peter Eradus.


Zoetermeer. Utrecht C.S.
Zoetermeer, 27 maart 2004. Een koploper als intercity naar Den-Haag C.S.
Tweede foto Utrecht C.S., 10 maart 2004. Koploper als Intercity naar Groningen met op de achtergrond Raillion diesellocomotief 6427.


Schiphol. Bilthoven.
Schiphol, 17 april 2004. Koploper als intercity naar Schiphol.
Tweede foto Bilthoven, 24 juli 2004. Koploper 4023 "Mendini" als intercity naar Utrecht C.S.


Amsterdam Watergraafsmeer. Amsterdam Watergraafsmeer.
Amsterdam Watergraafsmeer, 28 augustus 2004. Handtekeningen op Olympische Koploper 4241 tijdens de materieelshow van de Stibans.


Amersfoort. Hoofddorp.
Amersfoort, 7 september 2004. Boekenweek koploper 4028 als intercity richting Groningen.
Tweede foto Hoofddorp, 29 september 2004. Olympische Koploper 4241 als Intercity richting Groningen.


Hoofddorp.
Hoofddorp, 2 maart 2005. Koploper 4093 en 4019 in de sneeuw als Intercity naar Schiphol te Hoofddorp.


Moordrecht. Moordrecht.
Moordrecht, 3 juni 2005. Koplopers 4201, 4202 en 4234 als Intercity richting Den-Haag CS en op de tweede foto koplopers 4250 en 4037 eneneens als Intercity naar Den-Haag CS.


Utrecht C.S.
Utrecht C.S., 23 juli 2005. Koploper 4205, 4036, 4019 en 4207 bij binnenkomst van Utrecht C.S.