Koploper
Levensloop:
De koploper is de opvolger van de Hondekop in de Intercitydienst, de koploper heeft bij gekoppeld rijden een doorloopmogelijkheid.
Vooral deze voorziening heeft de NS in 1977, toen de proefserie van 7 driedelige Koplopers in dienst kwamen, veel problemen veroorzaakt en het heeft lange
tijd geduurd voordat de constructie van de kop voldoende was aangepast om in serieproductie te gaan.
De Koploper is gebouwd door Talbot in Aken, in december 1983 arriveerde de 4011 de eerste in serie gebouwde Koploper in Nederland. Hij behoorde tot een
bestelde serie van 87 driedelige Koplopers, in 1990 bestelde de NS 50 vierdelige Koplopers.
De Koploper rijdt de Intercitydiensten van Schiphol, Den-Haag en Rotterdam naar Enschede, Groningen en Leeuwarden, maar ook andere diensten.
Enkele stellen hebben een volledige reclamebeschildering gehad zoals voor de KLM (4011), Martinair (4012), Aegon (4011,4012,4024), De Lage Landen (4050),
Randstad (4050), Mendini (4023), Kinderboekenweek (4028), Olympische Spelen (4241) en een kerstkoploper (4444).
Koploper 4083 kreeg in 1989 een confetti uiterlijk ter gelegenheid van 150 jaar Spoorwegen in Nederland en in 1991 kregen een aantal koplopers, waaronder de
4070 en 4083, een beschildering voor het wereldkampioenschap voetbal.
De Koplopers verschillen niet veel van elkaar, een uitzondering is de 4444, die grotendeels is voorzien van een interieur 1e klas, de driewagenstellen
en vierwagenstellen worden door elkaar ingezet. Een driewagenstel heeft maar één rijtuig met aangedreven assen bij een vierwagenstel het koprijtuig, met pantograaf,
en het draaistel onder het rijtuig dat tegen het aangedreven koprijtuig aanloopt, verder is er geen verschil in het rijkarakter.
Alle treinstellen van de proefserie, namelijk de 4001, 4002, 4003, 4004, 4005, 4006 en 4007 zijn al uit dienst bij de NS.
De middenbak van de 4007 zal worden gebruikt om treinstel 4044 te completeren, waarvan een middenbak door brand was verwoest.