Einde doorloopkop van de koploper.
Het unieke van de koploper is dat bij gekoppeld rijden een doorloopmogelijkheid bestaat, in de neus bevinden zich twee zwenk-zwaaideuren waar de doorloopmogelijk zich bevind. Deze voorziening heeft de NS in 1977, toen de proefserie van 7 driedelige Koplopers in dienst kwamen, veel problemen veroorzaakt en het heeft lange tijd geduurd voordat de constructie van de kop voldoende was aangepast om in serieproductie te gaan door de firma Talbot in Aken.
Het hing al een tijd in de lucht en eind oktober 2005 is de beslissing genomen om deze doorloopmogelijkheid bij de koplopers buiten dienst te stellen.
Een stukje zeer technisch vernuft is schijnbaar niet meer nodig een gaat verloren. De railtender is allang verleden tijd en nu ziet men het nut er
niet meer van in. Voor de reiziger zal het ook lastiger worden zich door de trein te begeven, mocht men zich voor de splitsing in het verkeerde treinstel
bevinden moeten de reizigers eerst uitstappen en opnieuw moeten instappen. De deuren zullen worden dichtgelast en koploper nummer 4011 is al in behandeling
voor het dichtlassen van de deuren. Een slechte zaak!
Excursie Den-Haag Binckhorst.