Einde doorloopkop van de koploper.

Den-Haag Binckhorst.
Den-Haag Binckhorst, 27 oktober 2005. Over een zeer korte tijd is de doorloopmogelijkheid verleden tijd.
Op de foto koplopers 4226 en 4223 gekoppeld met doorloopmogelijkheid.


Het unieke van de koploper is dat bij gekoppeld rijden een doorloopmogelijkheid bestaat, in de neus bevinden zich twee zwenk-zwaaideuren waar de doorloopmogelijk zich bevind. Deze voorziening heeft de NS in 1977, toen de proefserie van 7 driedelige Koplopers in dienst kwamen, veel problemen veroorzaakt en het heeft lange tijd geduurd voordat de constructie van de kop voldoende was aangepast om in serieproductie te gaan door de firma Talbot in Aken.

Het hing al een tijd in de lucht en eind oktober 2005 is de beslissing genomen om deze doorloopmogelijkheid bij de koplopers buiten dienst te stellen. Een stukje zeer technisch vernuft is schijnbaar niet meer nodig een gaat verloren. De railtender is allang verleden tijd en nu ziet men het nut er niet meer van in. Voor de reiziger zal het ook lastiger worden zich door de trein te begeven, mocht men zich voor de splitsing in het verkeerde treinstel bevinden moeten de reizigers eerst uitstappen en opnieuw moeten instappen. De deuren zullen worden dichtgelast en koploper nummer 4011 is al in behandeling voor het dichtlassen van de deuren. Een slechte zaak! Alle onderstaande foto's zijn genomen door Meester Peter Eradus waar ik zeer dankbaar voor ben!!!


Den-Haag Binckhorst. Den-Haag Binckhorst.
Den-Haag Binckhorst, 27 oktober 2005. Koploper 4084 met gesloten deuren en met de rechterdeur geopend.


Den-Haag Binckhorst. Den-Haag Binckhorst.
Den-Haag Binckhorst, 27 oktober 2005. Koploper 4084 met geopende rechter deur en op de tweede foto beide deuren geopend met naar binnengtrokken doorloopmogelijkheid.


Den-Haag Binckhorst. Den-Haag Binckhorst.
Den-Haag Binckhorst.
Den-Haag Binckhorst, 27 oktober 2005. Koploper 4084 met naar buiten stekende doorloopmogelijkheid.


Den-Haag Binckhorst.
Den-Haag Binckhorst, 27 oktober 2005. Koplopers 4226 en 4223 gekoppeld met doorloopmogelijkheid.


Amersfoort.
Amersfoort, 29 oktober 2005. Voordat het over is met de doorloopkoppen ben ik nog snel richting Amersfoort gegaan om in de avond wat sfeerfoto's te maken van een gekoppelde koploper met doorloopkop. Op de foto koplopers 4078 en 4031.


NSR.
Op maandag 31 oktober 2005 was het zover toen werden de doorloopkoppen buiten dienst gesteld.
De dagen ervoor werden deze folders uitgereikt op de stations.


Excursie Den-Haag Binckhorst.

NSR.
Den-Haag Binckhorst, 30 oktober 2005. Detail van het front van koploper 4210.


Den-Haag Binckhorst. Den-Haag Binckhorst.
Den-Haag Binckhorst. Den-Haag Binckhorst.
Den-Haag Binckhorst, 30 oktober 2005. Koploper 4210 en 4073 bezig met de koppelingsprocedure.


Den-Haag Binckhorst. Den-Haag Binckhorst.
Den-Haag Binckhorst. Den-Haag Binckhorst.
Den-Haag Binckhorst, 30 oktober 2005. Koploper 4210 gekoppeld met koploper 4073.
Foto 1: Linkerdeuren geopend.
Foto 2: Rechtdeuren geopend.
Foto 3: Doorloopmogelijkheid komt naar buiten.
Foto 4: Doorloopmogelijkheid gekoppeld en vergrendeld.


Den-Haag Binckhorst.
Den-Haag Binckhorst, 30 oktober 2005. Koploper 4210 met geopende deuren.
Op de achtergrond Olympische koploper nummer 4240.


Amersfoort.
Amersfoort, 30 oktober 2005. Foto's van binnenuit de doorloopkop. Die zondagavond lang gewacht op een nog gekoppeld stel. Uiteindelijk kwamen koplopers 4033 en 4035 binnen en ik moest mezelf haasten want ik had maar 4 minuten om foto's the schieten! Achteraf genoeg tijd en heb vele foto's kunnen schieten.