NS locomotief serie 1200
Levensloop: Begin jaren 50 bestelde de NS 25 locomotieven van de 1200 serie, de loc's werden ontworpen bij Baltwin in Westinghouse in
Amerika en werden gebouwd door Werkspoor en Hemaf.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om 75 locomotieven te bouwen, maar het ontbrak Werkspoor en Hemaf aan de nodige
productiecapaciteit, zodat de NS later besloot 10 locomotieven van de 1300 serie te bestellen.
De eerste 14 locomotieven van de 1200 serie werden geleverd in een turkoise kleur, maar aangezien de kleur te snel vervuilde,
werden de resterende 11 locomotieven in een bruine kleur gespoten.
In 1954 werden de locomotieven blauw, later, in de jaren 70, kregen de loc's de grijs-gele
huisstijl van de NS.
De 108 ton zware loc's, met een maximumsnelheid van 135km/h, reden voornamelijk zware reiziger- en goederendiensten, de betrouwbaarheid
van de 1200 leidde er in de jaren 70 toe om de loc's te renoveren. Bij de renovatie, die 11 miljoen gulden kostte, werd de
levensduur tot eind van de jaren 90 verlengd.
De laatste 1200 ging in 1998 uit dienst, een aantal locomotieven is een nieuwe loopbaan gestart bij goederenvervoerder ACTS.
Locomotief 1202 is bewaard gebleven en aan de verzameling toegevoegd van het Spoorwegmuseum te Utrecht. Loc 1211 is ook bewaard
gebleven en behoort toe aan aan de werkgroep loc 1501, maar nadat een aantal tractiemotoren kapot waren gegaan is de plukloc 1201
van het Spoorwegmuseum overgenomen.
Loc 1211 wordt nu door het Spoorwegmuseum gebruikt als plukloc.