NS locomotief serie 1100
Levensloop: In 1950 kwamen 60 locomotieven van de 1100 serie in dienst bij de NS, het uiterlijk van de 1100 is
in de loop van de jaren zeer sterk gewijzigd.
Doordat deze kleuren snel vervuilden, werden de laatste loc's afgeleverd in een blauwe kleur, in 1970
kreeg loc 1113 als eerste de grijs-geel huisstijl van de NS.
Het front van de 1100 was zeer kwetsbaar bij aanrijdingen, daarvoor werd de 1100 in Tilburg voorzien
van een stalen botsneus, de cabine's waren ook aan de krappe kant.
In de jaren 90 zijn de meeste locomotieven buiten dienst gesteld, de laatste in 1999, en vervangen door de
locomotieven van de 1600 serie, die betere rijeigenschappen heeft.
De loc's werden gebouwd door Alsthom, gebaseerd op een bestaand frans model en werden geleverd in een
turkoise opbouw met blauwe bies en licht grijze draaistellen.
De loc's stonden niet bekend door goede rijeigenschappen, maar voldeden in reizigers- en goederendienst
en vormden jarenlang het gezicht van de NS, samen met de loc's van de 1200 en 1300 serie.
De 1100 was in heel het land aan te treffen zowel bij nationale als internationale diensten, vooral
bij de laatse dienst was de loc met regelmaat aan te treffen in Bad-Bentheim.
Een aantal locomotieven zijn bewaard gebleven, namelijk de 1125 met nummerplaten van de 1122 van het Nederlands
Spoorwegmuseum, de echte 1122 behoort toe aan de Werkgroep 1501, 1136 en 1145 behoren toe aan de SGB, de 1107 met
als plukloc de 1111 bewaard bij het NSM.