NS locomotief serie 1100

Amsterdam Watergraafsmeer.
Amsterdam Watergraafsmeer, 28 augustus 2004. Locomotief 1145 en 1136.


Levensloop:

In 1950 kwamen 60 locomotieven van de 1100 serie in dienst bij de NS, het uiterlijk van de 1100 is in de loop van de jaren zeer sterk gewijzigd.
De loc's werden gebouwd door Alsthom, gebaseerd op een bestaand frans model en werden geleverd in een turkoise opbouw met blauwe bies en licht grijze draaistellen.

Doordat deze kleuren snel vervuilden, werden de laatste loc's afgeleverd in een blauwe kleur, in 1970 kreeg loc 1113 als eerste de grijs-geel huisstijl van de NS.
De loc's stonden niet bekend door goede rijeigenschappen, maar voldeden in reizigers- en goederendienst en vormden jarenlang het gezicht van de NS, samen met de loc's van de 1200 en 1300 serie.

Het front van de 1100 was zeer kwetsbaar bij aanrijdingen, daarvoor werd de 1100 in Tilburg voorzien van een stalen botsneus, de cabine's waren ook aan de krappe kant.
De 1100 was in heel het land aan te treffen zowel bij nationale als internationale diensten, vooral bij de laatse dienst was de loc met regelmaat aan te treffen in Bad-Bentheim.

In de jaren 90 zijn de meeste locomotieven buiten dienst gesteld, de laatste in 1999, en vervangen door de locomotieven van de 1600 serie, die betere rijeigenschappen heeft.
Een aantal locomotieven zijn bewaard gebleven, namelijk de 1125 met nummerplaten van de 1122 van het Nederlands Spoorwegmuseum, de echte 1122 behoort toe aan de Werkgroep 1501, 1136 en 1145 behoren toe aan de SGB, de 1107 met als plukloc de 1111 bewaard bij het NSM.


Roosendaal. Roosendaal.
Roosendaal, 3 juli 2004. Locomotief 1122 tijdens Roosendaal Spoort.
Tweede foto Amsterdam Watergraafsmeer, 28 augustus 2004. Locomotief 1145 tijdens het Jubileum van de Stibans.


Amsterdam Watergraafsmeer.
Alkmaar, 9 maart 2005. Locomotief 1122 tijdens de open dag van Alkmaar.