NS locomotief serie 1000
Levensloop:
De eerste elektrische locomotieven van de NS waren die van de serie 1000. Door de oorlog werd in 1945 pas de bestelling gedaan voor
10 locomotieven. Van de 10 locomotieven zijn er 3 gebouwd door SLM in Zwitserland en 7 door Werkspoor in Amsterdam.
De locomotieven waren geschikt voor een maximumsnelheid van 160 km/h en werden in april 1948, een jaar later dan de bedoeling was, als reizigerstreinen ingezet.
Doordat de locomotieven waren aangepast aan de wensen van de NS, kregen ze te maken met een aantal mankementen, zo zaten de zandstrooipijpen
te hoog en kregen de loc's last van warmlopers.
Toen de NS de beschikking kreeg over de locomotieven van de 1100 en 1200 serie, werden de loc's van de 1000 serie steeds meer naar de goederendienst verbannen.
In 1955 werd de maximumsnelheid van de locomotief verlaagd tot 100 km/h en was het gedaan met de 1000 serie. De loc's werden afgeleverd in een groene kleur, die later door een blauwe kleur werd vervangen.
Op 12 December 1981 maakte locomotief 1001 een afscheidsrit met een aantal Plan-N rijtuigen, loc 1010 is bewaard gebleven en behoort toe aan de Stibans.